هياهوي بسيار براي هيچ!

بالاخره اتفاقی که از ماه‌ها پیش همه به دنبال آن بودند، افتاد و ماجراجویی های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور تازه کار و کارنابلد ایالات متحده به خط پایان رسید. او در یک‌سالی که کاخ سفید را اشغال کرده، انواع و اقسام پروژه های ایران هراسی را پیش برده اما هر بار با شکست مواجه شده است.
در یکی از آشکارترین دشمنی‌های رییس جمهور آمریکا با ملت ایران، او با یک فرمان مهاجرتی عجیب، مانع از حضور بیماران، دانشجویان، تجار و دیگر افراد در خاک آمریکا شد؛ این در حالی بود که تنها جرم بیماران و حتی دانشجویان، ایرانی بودن‌شان بود.ترامپ بیشتر از هر کسی می داند که آدرس را اشتباه می رود. 11 سپتامبر و دیگر حوادث تروریستی رخ‌داده در خاک آمریکا را همان هایی برنامه ریزی و اجرا کردند که امروز پس از شکست مفتضحانه در سوریه و عراق، کودکان یمنی را قتل عام می کنند.
به هر حال، پایان محدودیت ها برای سفر ایرانیان و دیگر کشورهایی که در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته بودند، در مرحله نخست، خبری خوش برای بیماران، دانشجویان و تجاری محسوب می شود که به جرم ایرانی بودن و با اجرای استانداردهای دوگانه حقوق بشری از سفر به ایالات متحده، محروم شده بودند.
هر چند دولت ترامپ اعلام کرده که تقاضاها برای سفر به ایالات متحده از سوی کشورهایی «حساس» مثل ایران را به شدت زیر ذره بین می‌برد اما همین که به‌طور کلی فرمان مهاجرتی لغو شده، می توان به بهبود بیماری برخی از هموطنان و ادامه تحصیل جوانان ایرانی که مراحل درس خواندن شان با مشکل مواجه شده بود، امیدوار شد.


صحبت های وزیر امنیت داخلی آمریکا
وزیر امنیت داخلی ایالات متحده می‌گوید: ممنوعیت ورود پناهجویان از «کشورهای با ریسک بالا» از خاورمیانه و آفریقایی برداشته شده اما این پناهجویان بعد از «بررسی امنیتی بیشتر» آن‌ها می‌توانند وارد آمریکا شوند.
کریستین نیلسن که جانشین جان کلی شده است،‌ دوشنبه‌شب گفت: این تغییر بعد از بررسی ۹۰ روزه نحوه پذیرش پناهجو از مصر، ایران، عراق، لیبی،‌ مالی،‌کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، یمن و سوریه توسط وزارت امنیت کشور و نهادهای اطلاعاتی صورت گرفت. دیگر محدودیتی به واسطه ملیت پناهجویان اعمال نمی شود.
درباره پیشینه طرح ترامپ
بر اساس طرح پیشین دونالد ترامپ که انتقادهای وسیعی را در پی داشت، ورود شهروندان کشورهای ایران، مصر، عراق، مالی، لیبی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن ممنوع شده بود که در طرح جدید تنها پناهجویانی که از این کشورها درخواست ورود به آمریکا داشته باشند با تدابیر کنترلی سخت می‌توانند وارد آمریکا شوند.
به گزارش یورونیوز، لغو ممنوعیت‌های گذشته در پی آخرین تغییرات در قوانین مربوط به پناهندگی آمریکا صورت می گیرد. بر اساس تغییرات جدید، تحقیقات اضافی برای برخی شهروندان این ۱۱ کشور برای پناهجویی صورت می گیرد و لیست کشورهایی که به‌عنوان کشورهای با خطر امنیتی بالا ارزیابی شده اند، به‌طور دوره ای مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.پیشتر مدافعان حقوق پناهجویان برنامه ممنوعیت ورود شهروندان ۱۱ کشور از جمله پناهجویان را سیاست دونالد ترامپ برای کاهش پذیرش پناهجویان ارزیابی کرده بودند.
آمارهای رویترز از کشورهای گروه 11
بررسی های رویترز نشان می دهد که در سه سال گذشته ۴۰ درصد پذیرش پناهجویان ایالات متحده آمریکا از ۱۱ کشوری است که پیش از این ورود شهروندان‌شان به آمریکا ممنوع شده بود.
رویترز همچنین گفته است در مدتی که طرح ترامپ اعمال می شد، تعداد پناهجویان از این کشورها به شدت کاهش یافته بود و تنها ۴۶ پناهجو توانستند از این کشورها وارد آمریکا شوند.
وضعیت پذیرش پناهندگان در آمریکا
در ماه سپتامبر دولت ایالات متحده مرز پذیرش پناهجو را تا سقف ۴۵ هزار نفر تعیین کرد. این مرز برای سال مالی ۲۰۱۸ که از اکتبر ۲۰۱۷ شروع شده، معتبر است. در سال مالی ۲۰۱۷ نیز فقط ۵۴ هزار پناهجو به آمریکا وارد شدند. این نتیجه قانون ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود پناهجو از ۱۱ کشور به آمریکا بود که در ماه ژوئن از سوی دیوان عالی ایالات متحده تایید شد.